Wednesday, August 18, 2010

KESAN PENYAKIT "PEMBUNUH SENYAP"

Tanpa kita sedari, penyakit darah tinggi atau hipertensi merupakan penyakit paling umum dihidapi oleh orang ramai.  Penyakit ini disifatkan sebagai penyakit "pembunuh senyap".  Hal ini kerana, penyakit hipertensi menyerang pesakit tanpa sebarang tanda atau simptom.
      
      Jika penyakit hipertensi ini dibiarkan berterusan penyakit ini akan memberi pelbagai komplikasi terhadap tubuh badan.  Antara penyebabnya seperti strok, serangan jantung, kegagalan buah pinggang untuk berfungsi, dan komplikasi pada mata.  


      Strok berlaku apabila saluran darah ke otak tersumbat atau pecah.  Kebanyakan strok berlaku daripada darah beku dalam arteri. 


      Manakala, serangan jantung pula berlaku apabila terputusnya bekalan darah arteri koronari secara tiba-tiba.  Kejadian ini berlaku apabila salah satu arteri tersumbat disebabkan gumpalan darah.  Gumpalan darah ini pula terjadi akibat pecahnya plak ateroma dalam salur darah arteri koronari itu.  Sekiranya, gumpalan darah ini tidak dihilangkan dengan segera maka otot jantung akan mati dan seterusnya mengakibatkan kematian kepada penghidapnya.
      
     









PENULIS : NORSURIA BINTI CHE SAB
NO. MATRIK : 204756

2 comments: