Thursday, August 19, 2010

PUNCA BERLAKUNYA PENYAKIT DARAH TINGGI

 TIDAK DIKETAHUI

Kajian menunjukkan 95% terjadinya penyakit ini adalah tidak dapat diketahui. Hal ini disebabkan kerana terdapat beberapa faktor yang boleh meningkatkan risiko untuk mendapat penyakit ini. 

USIA

Antaranya disebabkan oleh faktor usia. Hal ini kerana kebanyakan arteri akan gagal berfungsi. Apabila usia semakin meningkat, keadaan ini akan meningkatkan halangan aliran darah dan mengakibatkan tekanan darah menjadi lebih tinggi.


KETURUNAN


Selain itu, faktor keturunan juga boleh menjadi punca berlakunya penyakit ini ke atas seseorang individu. Sekiranya terdapat ahli keluarga yang menghidapi penyakit ini, maka ahli keluarga lain turut berisiko menghidapi penyakit yang sama.


KEHAMILAN (PIH)

Faktor seterusnya ialah disebabkan oleh kehamilan (PIH). Lazimnya penyakit ini terjadi pada jangka masa yang pendek sahaja iaitu hanya semasa seseorang wanita itu hamil dan kemudiannya akan hilang sebaik sahaja wanita tersebut melahirkan. Sebahagian kecil wanita ini akan mengalami eclampsia pada peringkat akhir tetapi agak sukar menentukan siapa yang lebih berisiko menghadapi penyakit ini. Selain itu, segelintir wanita yang mengalami (PIH) ini adalah merupakan golongan yang telah berusia.


PENYAKIT LAIN

Mengikut kajian, penyakit darah tinggi ini juga boleh disebabkan  oleh penyakit lain yang telah dihidapi oleh individu tersebut. Antara individu yang berisiko untuk menghidapi penyakit ini adalah individu yang mempunyai penyakit seperti kencing manis, buah pinggang, dan juga penyakit advenal.


VASKULAR OTAK

Selain itu, menurut kertas penyelidikan April 2007 yang telah dihasilkan oleh pakar sains British, penyakit vaskular otak adalah punca tekanan darah tinggi. Sebaliknya, penyakit vaskular jantung bukan punca darah penyakit darah tinggi seperti yang dipercayai sebelum itu. Protein yang terdapat pada otak yang dikenali sebagai JAM-1 didapati bertanggungjawab bagi memerangkap sel darah putih yang kemudiannya menyebabkan keradangan dan akan menghalang pengaliran darah. Akhirnya keadaan ini akan mendorong kepada kekurangan darah pada otak yang kemudiannya akan mengawal tekanan darah dalam badan.


 DITULIS: PRESELLER USIT (204722) & CRISTINA LINGOH (206633)





2 comments:

  1. Terima kasih di atas informasi ini. Langkah berjaga2 akan diambil perhatian oleh kami setelah mengetahui tentang fakta2 penting ini.


    p/s: sila lawati laman blog kami ye. komen utk setiap entri amar dialu2kan.. tq.

    ReplyDelete
  2. owh begini rupanya penyakit darah tinggi berlaku..slps ini kita dpt mnjga kesihatan kita dan pemakanan kita dgn lebih baik lagi..thnx a lot~! ^_^

    ReplyDelete