Thursday, August 5, 2010

LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN PENYAKIT DARAH TINGGI DARI ASPEK GAYA HIDUP

Pencegahan darah tinggi atau hipertensi boleh dibahagikan kepada tiga kategori. Antaranya ialah :
1.  PEMAKANAN
·         Pesakit mestilah mengurangkan pengambilan garam dalam makanan, sebaliknya banyakan mengambil makanan yang mengandungi kalium, magnesium, dan kalsium kerana ia mampu mengurangkan tekanan darah tinggi.
·         Pesakit juga mestilah mengurangkan pengambilan makanan yang berkolestrol tinggi atau mengandungi kandungan lemak yang berlebihan kerana kandungan kolestrol yang terlalu tinggi boleh menyempitkan pembuluh darah, sebaliknya  banyakan memakan sayur-sayuran dan buah-buahan seperti sayuran hijau, pisang,tembikai, dan sebagainya.
·         Pesakit hipertensi juga disaran supaya elakkan mengambil minuman beralkohol dan berkafein kerana minuman ini merupakan antara penyumbang kepada tekanan darah tinggi.
·         Selain itu, pesakit juga disarankan supaya menghentikan amalan merokok kerana pengambilan rokok yang terlalu kerap akan membawa kepada masalah lain seperti penyakit yang berkaitan dengan jantung dan darah.

2.      AKTIVITI FIZIKAL ATAU SENAMAN
·         Pesakit mestilah memperbanyakan aktiviti senaman ringan seperti berjoging, aerobik, berjalan kaki atau berjalan cepat, berbasikal, berenang, olahraga dan sebagainya bagi mengurangkan tekanan darah tinggi. Aktiviti ini boleh dilakukan antara 30-45 minit dalam sehari sebanyak 3 kali seminggu.
·         Mengekalkan berat badan yang normal juga perlu untuk mengelakkan berlakunya penyakit darah tinggi atau hipertensi kerana orang yang memiliki berat badan melebihi 30% berat badan ideal mempunyai kemungkinan yang lebih besar untuk mengidap penyakit darah tinggi.
·         Selain itu, pesakit juga mestilah memperbaiki gaya hidup yang kurang sihat kepada yang lebih sihat dengan melakukan aktiviti-aktiviti yang boleh mengeluarkan peluh supaya badan menjadi lebih sihat.

3.      PEMIKIRAN ATAU MENTALITI
·         Pesakit mestilah menghindari stress dan mengelakkan tekanan serta belajar untuk menangani stress dengan betul.
·         Wujudkan suasana yang tenang dan tenteram kerana kesan ketenangan yang diperolehi dapat mengawal sistem saraf dalam badan dan seterusnya dapat menurunkan tekanan darah tinggi .
·         Pesakit juga boleh menjalani terapi anti stress kerana emosi yang tidak stabil boleh menjadi penyebab kepada penyakit darah tinggi.

DISEDIAKAN OLEH; NURUL SYAZWANI BT ABDULLAH
NO MATRIK : 196650
DISEDIAKAN OLEH; SITI NUR ATIQAH BT OTHMAN
NO MATRIK: 206670

1 comment:

  1. Langkah-langkah yang ditunjukkan di blog ini dapat saya gunakan utk menjaga kesihatan dengan lebih baik..terima kasih~

    ReplyDelete