Friday, August 20, 2010

PENGENALAN

Seringkali kita mendengar atau dikejutkan dengan kematian disebabkan oleh darah tinggi.  Walau bagaimanapun, segelintir masyarakat kita jahil tentang penyakit ini dan kadangkala mereka tidak menyedari bahawa mereka mungkin menghidapi penyakit ini. 

Secara amnya, penyakit darah tinggi boleh ditakrifkan jika tekanan darah seseorang lebih tinggi daripada kadar normal dalam suatu jangka masa yang lama. Kadar darah tinggi yang optima bagi seseorang ialah 130/80mmHg.  Sekiranya melebihi kadar optima, individu tersebut digolongkan sebagai pesakit tekanan darah tinggi.

Penyakit darah tinggi diklasifikasikan sebagai penyakit kronik kerana ia boleh membawa kepada komplikasi seperti angin ahmar atau lebih dikenali sebagai strok, kegagalan jantung berfungsi dan boleh membawa kepada kematian.


Bagi mereka yang menghidapi penyakit ini haruslah mengikut segala nasihat doktor manakala  mereka yang tidak mengadapi penyakit ini dinasihatkan agar mengambil langkah berjaga-jaga. Bak kata pepatah " mencegah lebih baik daripada mengubati ".


PENULIS: JUMARIA BINTI MAWI
                  (204713)

2 comments:

  1. kamu punya pengenalan hebat ya juma~! hehe ^_^V

    ReplyDelete
  2. jadual kamu agak kabur dan tidak jelas. tq.

    p/s: sila lawati laman blog kami ye. komen utk setiap entri amar dialu2kan.. tq.

    ReplyDelete