Sunday, August 8, 2010

LANGKAH-LANGKAH PENCEGAHAN PENYAKIT DARAH TINGGI DARI ASPEK PERUBATAN

Tekanan darah ialah tekanan yang dialami darah pada pembuluh arteri setelah dipam oleh jantung ke seluruh anggota tubuh manusia. Tekanan darah diambil berdasarkan dua ukuran dan terdapat dua angka yang akan disebut oleh doktor. Contoh bacaan 140-90 bersamaan 140/90 bersamaan mm/Hg. Angka pertama iaitu 140 menunjukkan tekanan ke atas arteri yang disebabkan oleh denyutan jantung. Oleh hal yang demikian, tekanan ini dikenali sebagai tekanan sistolik atau tekanan atas. Manakala, angka kedua iaitu 90 pula menunjukkan tekanan semasa jantung beristirehat sekaligus dikenali sebagai tekanan diastolik atau tekanan bawah.






TEKANAN DARAH SISTOLIK DIASTOLIK

Darah rendah/hipotensi 90 ke bawah 60 ke bawah

normal 90-120 60-80

Pre-hipertensi 120-140 80-90

Darah tinggi/hipertensi

(peringkat satu) 140-160 90-100

Darah tinggi/hipertensi

(peringkat kedua/berbahaya) 160 ke atas 100 ke atas



Tekanan darah tinggi berlaku apabila pembuluh darah sempit, maka tekanan darah di dalam pembuluh darah meningkat. Jika jumlah darah mengalir bertambah, maka tekanan darah akan meningkat. Kegagalan dalam rawatan darah tinggi boleh mengundang kematian.Oleh hal yang demikian, rawatan perlu dijalankan bagi mencegah penyakit ini. Apabila pesakit membuat pemeriksaan fizikal, doktor akan menggunakan alat sphigmomanometer bagi memeriksa tekanan darah. Selain itu, tensimeter digital dan tensimeter air raksa masih lagi digunakan bagi pemeriksaan fizikal. Pesakit akan disuruh berbaring oleh doktor sebelum pemeriksaan dijalankan. Hal yang demikian kerana, posisi yang baik akan mendapatkan bacaan tekanan darah yang tepat. Doktor akan mengikat kantung udara pada tangan kanan kecuali terdapat sebarang kecederaan pada tangan tersebut.

Jenis ubat darah tinggi ialah ubat Diuretics dan Ace Inhibitors. Fungsi ubat Diuretics ialah menghalang cairan dan sodium yang berlebihan yang boleh menyebabkan pembuluh darah tersumbat. Manakala ubat Ace Inhibitors pula membantu membuka pembuluh darah agar tidak sempit sekaligus menghalang pembentukkan Angiotension II. Angiotension II ialah bahan kimia yang boleh menyebabkan tekanan pada pembuluh darah.
                                                                        
                                               PENULIS : NORFAIZTUL FARAH BINTI MAT DAUD                                 
                                                                   NO.MATRIK :204743
WWW.DECHACARE.COM/TIPS
 
WWW.KLIK4SIHAT.COM/CATEGORY/DARAH
Animated Pictures Myspace Comments
MyNiceProfile.com

1 comment: